SOCIOGÊNESE DOS CONCEITOS ENQUANTO APORTE METODOLÓGICO PARA O CAMPO EDUCACIONAL
Keywords:
Sociogênese, educação, competência, metodologiaAbstract
Our objective in this work is to debate, based on the work of the German sociologist Norbert Elias, the notion of sociogenesis as a possible methodological contribution to the educational field. To this end, we make a brief foray into Elias's work through his main concepts: civilization, process and figuration. We present sociogenesis together with its conceptual-methodological pair, psychogenesis, dealing with the specificities between them and the complementary character they contain. We also make a proposal to apply the method in the field of education based on the elements for understanding the sociogenesis of the concept of educational competence. Finally, we present our final considerations, indicating the need to deepen the use of Eliasian methodological tools to understand long-term changes in the educational field.Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
CARVALHO, José Murilo de. A formação das almas: o imaginário da República no Brasil. 2a ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995
ELIAS, Nobert e DUNNING, Erich. Memória e Sociedade a Busca da Excitação. Lisboa: Difel, 1992
ELIAS, Norbert. Federico NEIBURG e Leopoldo WAIZBORT (orgs.). Escritos & ensaios. Vol. 1: Estado, processo, opinião pública. Rio de Janeiro, Jorge Zahar Ed., 2006.
ELIAS, Norbert. O Processo Civilizador: Uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994a.
ELIAS, Norbert. Teoria Simbólica. Oeiras, Celta Editora, 1994.
Norbert ELIAS. Os alemães. A luta pelo poder e a evolução do habitus nos séculos XIX e XX. Organização de M. Schroeter. Rio de Janeiro, Zahar, 1997
ELIAS, Norbert. A sociedade de corte: investigação sobre a sociologia da realeza e da aristocracia da corte. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.
ELIAS, Norbert. Introdução à sociologia. Lisboa: Edições 70, 2008.
KRIEKEN, Robert van. Norbert Elias and Process Sociology, In The Handbook of Social theory, edited by George Ritzer & Barry Smart, London: Sage 2001: 353-67. 2001.
SPRING, Joel. Como as corporações globais querem usar as escolas para moldar o homem para o mercado. Campinas: Vide Editorial, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Marcos Aurélio Dornelas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter e ter aprovado um artigo para publicação na Revista Educação e Transformação, os(as) autores(as) mantêm os direitos sobre os artigos, mas cedem, sem qualquer remuneração, os seguintes direitos a mesma: direitos de primeira publicação, de tradução, permissão para que a “Educação e transformação” redistribua o artigo e seus metadados, posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fontes.
- Os artigos poderão ser utilizados por terceiros, respeitados os ditames da licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0 – Atribuição – Uso não comercial – Compartilhamento pela mesma licença (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR