ANÁLISE DO CONTEÚDO DAS CONCEPÇÕES DE CORPO E METODOLOGIAS DE ENSINO DOS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA CONSTRUÇÃO CURRICULAR DA REDE MUNICIPAL DO IPOJUCA

Authors

Keywords:

Currículo. Concepção de Corpo. Metodologia de Ensino.

Abstract

This research investigated the contribution of teachers to the construction of the Ipojuca Municipal Network curriculum. We sought to investigate the conceptions of body and teaching methodologies that underpin the pedagogical practices of teachers in Ipojuca. Initially, we conducted a bibliographic review to understand how the conception of body has influenced the construction of school curricula over the decades. We used the theoretical framework of Saviani (2009), Silva (2011), and Neira (2011; 2018) to discuss curriculum. In the next moment, we deepened our study during continuing education meetings held with teachers in the Network, and during the participation in the 1st Physical Education Seminar of the Ipojuca Municipal Network, where a lecture was held with the aim of reflecting on the curricular guidelines contained in the BNCC regarding Physical Education. We also discussed the conceptions of body and methodology that could underpin the municipality's curriculum, given what has been historically presented. As a method of analysis, we collected data through semi-structured interviews with teachers and analyzed it using the methodology presented by Bauer and Gaskell (2002) and Bardin (2011). We argue that the construction of the curriculum being carried out collectively with the participation of teachers would come as close as possible to the educational reality of the Network, considering the reality of the students, as well as the region's own characteristics.

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Author Biographies

Túlio Magno da Silva Campos, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação - Universidade Fedral de Pernambuco - UFPE. Mestre em Educação Física pelo Programa Associado de Pós-graduação: Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - UNESP/UPE (2020). Especialista em Docência no Ensino Superior pela Faculdade Joaquim Nabuco (2015). Licenciado em Educação Física pela Universidade de Pernambuco- UPE (2009). Docente da Rede Municipal do Ipojuca anos iniciais e finais do Ensino Fundamental, e Educação de Jovens e Adultos. Experiência na área de ensino, atuando principalmente com Educação Física Escolar, Cultura Corporal, Práticas Esportivas na Natureza e Modalidades Aquáticas. Atua também como Docente no Centro Universitário Brasileiro - UNIBRA na condição de professor de ensino superior na área de prática de ensino.

José Luís Simões, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995), mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2005). Atualmente é professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e professor associado 4 da Universidade Federal de Pernambuco. É coordenador dos projetos de extensão universitária "Pirráias da Periferia" e "Gradação - o pré-vestibular da Inclusão". Também é coordenador geral do Congresso Nacional de Educação Física, Saúde e Cultura Corporal, evento científico que se encontra na décima edição (2023), com Qualis E1. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação e felicidade, educação física, esporte, escola e inclusão social.

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Published

2024-04-04

How to Cite

Magno da Silva Campos, T., & Simões, J. L. (2024). ANÁLISE DO CONTEÚDO DAS CONCEPÇÕES DE CORPO E METODOLOGIAS DE ENSINO DOS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA CONSTRUÇÃO CURRICULAR DA REDE MUNICIPAL DO IPOJUCA. Educação E (Trans)formação, 1(1), 72–89. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/6494