ANÁLISE DO CONTEÚDO DAS CONCEPÇÕES DE CORPO E METODOLOGIAS DE ENSINO DOS PROFESSORES DE EDUCAÇÃO FÍSICA NA CONSTRUÇÃO CURRICULAR DA REDE MUNICIPAL DO IPOJUCA
Keywords:
Currículo. Concepção de Corpo. Metodologia de Ensino.Abstract
This research investigated the contribution of teachers to the construction of the Ipojuca Municipal Network curriculum. We sought to investigate the conceptions of body and teaching methodologies that underpin the pedagogical practices of teachers in Ipojuca. Initially, we conducted a bibliographic review to understand how the conception of body has influenced the construction of school curricula over the decades. We used the theoretical framework of Saviani (2009), Silva (2011), and Neira (2011; 2018) to discuss curriculum. In the next moment, we deepened our study during continuing education meetings held with teachers in the Network, and during the participation in the 1st Physical Education Seminar of the Ipojuca Municipal Network, where a lecture was held with the aim of reflecting on the curricular guidelines contained in the BNCC regarding Physical Education. We also discussed the conceptions of body and methodology that could underpin the municipality's curriculum, given what has been historically presented. As a method of analysis, we collected data through semi-structured interviews with teachers and analyzed it using the methodology presented by Bauer and Gaskell (2002) and Bardin (2011). We argue that the construction of the curriculum being carried out collectively with the participation of teachers would come as close as possible to the educational reality of the Network, considering the reality of the students, as well as the region's own characteristics.Downloads
References
BARDIN L. L’Analyse de contenu. Editora: Presses Universitaires de France, 1977. Análise de conteúdo. SP: Edições 70, 2011.
BAUER, M. W; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. (Original publicado em 2000).
BRASIL. Lei nº 9394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, [1996]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB n. 11/2010, de 7 de julho de 2010. Sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 anos. Brasília, DF: CNE/CEB, 2010.
_______, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, 2017. Disponível em:
http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site. pdf.
CAMPOS, T. M. S. Conteúdos presentes nos discursos de professores de educação física de Ipojuca/PE acerca de suas práticas pedagógicas: uma análise das concepções de corpo e de metodologia de ensino. 2020. 113 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional – ProEF) Universidade de Pernambuco -- Recife, 2020.
CASTELLANI F. L. Educação Física no Brasil: A história que não se conta. Campinas: Papirus, 1988.
CHIÉS, P. V. Iluminando o corpo: As contribuições científicas ao conceito de corpo. 2004. 170 f. Dissertação (Mestrado) – Escola de Educação Física e Esporte - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
DARIDO, S. C. JUNIOR, O. M. S. Para ensinar Educação Física: Possibilidades de intervenção na escola. 6.ed. Campinas – SP: Editora Papirus, 2010.
DARIDO, S. C. Relação entre ensinar a fazer e ensinar sobre o fazer na educação física escolar. Rio Claro-SP, 2018.
FREIRE, P. Papel da educação na humanização. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1971.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. São Paulo: Scipione, 1991.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
GHIRALDELLI JR., P. Educação física progressista: A pedagogia crítico-social dos conteúdos e a educação física brasileira. (10. Ed.) São Paulo: Loyola, 1991.
GODOY. A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v.35, n.2, p. 57-63, 1995a.
GODOY, A. S. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, v.35, n.4, p. 65-71, 1995b.
GONÇALVES, M. A. S. Sentir, pensar, agir: Corporeidade e educação. São Paulo: Papirus, 1994.
NEIRA, M. G. Teorias pós-críticas da educação: subsídios para o debate curricular da Educação Física. Dialogia, São Paulo, n. 14, p. 195-206, 2011.
NEIRA, M. G. Incoerências e inconsistências da BNCC de Educação Física. REVISTA BRASILEIRA DE CIÊNCIAS DO ESPORTE, v. 40, n.3 p. 215-223, Maio, 2018.
NEIRA, M. G. e NUNES, M. L. F. Pedagogia da cultura corporal: motricidade, cultura e linguagem. In: NEIRA, M. G. Ensino de Educação Física. São Paulo: Thomson Learning, 2007.
RICHARDOSN, R. J. et al. Pesquisa Social, métodos e técnicas, 3º edição. São Paulo, Atlas, 2012.
PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.
SALVADOR, A. D. Métodos e técnicas de pesquisa bibliográfica Porto Alegre: Sulina, 1986.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 41. edição. Autores Associados. Campinas, São Paulo, 2009.
SILVA, T. T. S. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Túlio Magno da Silva Campos, José Luís Simões

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter e ter aprovado um artigo para publicação na Revista Educação e Transformação, os(as) autores(as) mantêm os direitos sobre os artigos, mas cedem, sem qualquer remuneração, os seguintes direitos a mesma: direitos de primeira publicação, de tradução, permissão para que a “Educação e transformação” redistribua o artigo e seus metadados, posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fontes.
- Os artigos poderão ser utilizados por terceiros, respeitados os ditames da licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0 – Atribuição – Uso não comercial – Compartilhamento pela mesma licença (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR