PLAYFUL PRACTICES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: INTEGRATIVE PEDAGOGICAL ALTERNATIVES

Authors

Keywords:

Playful practices. Integration. Physical education.

Abstract

Understanding that the integrative practices of body culture, of a critical-reflective nature, arouse students' interest in School Physical Education classes, we chose to develop the Course Completion Work to deepen studies in this area of ??knowledge. In this sense, for this research we designed the following issues: How do playful practices in School Physical Education classes, in remote mode, contribute to the integration of students in the final years of Elementary School? The general objective of the problem was to analyze how playful practices, in School Physical Education classes, in remote mode, contribute to the integration of students in the final years of Elementary School. Considering this universe in which this research is inserted, the epistemological basis of the study is constituted by critical-reflexive theoretical references. This research, of a qualitative nature, takes ethnomethodological assumptions for its scientific materiality, considering the key concepts of practice/realization, reflexivity and notion of membership. The political-educational desire to contribute to the school floor, specifically the public school, we chose as the research universe the Escola José Joaquim de Lima, from the Municipal Network of Riacho das Almas – PE, which is in the Rural Zone of that Municipality, in the community of Trapiá. The collection instruments were participant observation and narrative interviews. The results demonstrate the meaning and meaning of playful practices, in remote mode, in Physical Education classes, as they enable the integration of the collective of actors involved in the critical-reflective teaching-learning process.

Downloads

Author Biographies

Reibson Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Pernambuco (2020) Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo (2022)

Tereza Luiza de França, Universidade Federal de Pernambuco

Perceptions of Students at a Public University about Remote Teaching and Implications in the Construction of Course Completion Works. EaD in Focus. 2023-10-20 | Magazine article (Journal). DOI: 10.18264/eadf.v13i1.1984 CONTRIBUTORS: Juliana Daniele de Araújo Silva; Tereza Luiza from France. Student reflections on remote teaching and implications for the construction of course completion work in Physical Education. Research, Society and Development. 2022-12-15 | Magazine article (Journal). DOI: 10.33448/rsd-v11i16.38242. CONTRIBUTORS: Juliana Daniele de Araújo Silva;Tereza Luiza from France Physical Education in the remote model in the face of the COVID-19 pandemic: reflections from students and teachers on teaching-learning. Motrivivência. 2021-11-26 | Magazine article (Journal). DOI: 10.5007/2175-8042.2021.e80680. CONTRIBUTORS: Juliana Daniele de Araújo Silva; Tereza Luiza from France Main difficulties in remote teaching and the use of technologies in teaching-learning forPhysical Education students during the COVID-19 pandemic. Physics and Science Education. 2021-10-01 Magazine article (Journal). DOI: 10.24215/23142561e194. CONTRIBUTORS: Juliana Daniele de Araújo Silva; Júlia Carolina Lopes Silva; Diógenes Cândido Mendes Maranhão; Tereza Luiza De França

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC), Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação infantil, 1998. Disponível em: http://302284.vilabol.uol.com.br/pcn-inf.htm#1-6. Acesso em: 5 nov. de 2017.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

COULON, Alain. Etnometodologia e Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

DARIDO, Suraya Cristina; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira. Para ensinar educação física: possibilidades de intervenção na escola. Campinas, SP: Papirus, 2007.

FALCÃO, José Luiz Cirqueira. Ludicidade, jogo, trabalho e formação humana: elementos para a formulação das bases teóricas da ‘ludocapoeira’ In: BACELAR, Vera Lúcia da Encarnação. Ludicidade e Educação Infantil. Salvador: EDUFBA, 2009.

FRANÇA, Daise. A Prática Docente Expressa com Ludicidade: um repensar sobre as regras do jogo educativo na escola pública. 2008. Tese de Doutorado. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2008.

FRANÇA, Tereza Luiza de. Educação para e pelo Lazer. In: MARCELLINO, Nelson Carvalho (Org.). Lúdico, educação e educação física. Ijuí: Ed. UniJUí, 1999. (Coleção Educação Física).

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade e outros escritos. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.

KISHIMOTTO, Tizuko Morchida. Jogo, brinquedo, brincadeira e educação. São Paulo: Cortez, 2002.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin. Entrevista Narrativa. In: BAUER, Martin & GASKELL, George (org). Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som – um manual prático. 3.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

LÜCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. 2ª ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2006 (Cadernos de Gestão).

MACHADO, Lizandre. Docência na pós-graduação em educação: Repercussões da prática docente participativa na formação do pesquisador. 2014. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação, Centro de Educação, Universidade Federal de Pernambuco. Recife.

MAZINI FILHO, Mauro Lúcio et al. A importância das aulas inclusivas de Educação Física para os portadores de deficiência. Revista Digital - Buenos Aires, ano 14, n.139, p. 1-1, - dic. 2009. Disponível em: < http://www.efdeportes.com/efd139/aulas-inclusivas-de-educação-física.htm> Acesso em: 06 nov. 2017.

MOREIRA, Evandro Carlos, (org.). Educação Física Escolar: desafios e propostas. Jundiaí, SP: Editora Fontoura, 2004.

O’BRIEN, Jhon; O’BRIEN, Connie. A inclusão como força para renovação. In: STAINBACK, Susan; STAINBACK, William. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: editora Artmed, 1999.

QUEIROZ, Danielle Teixeira, Vall Janaina, Souza AMA, Vieira NFC. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. 2007 Disponível: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2020779/mod_resource/ content/1/Observa%0B%C3%A7%C3%A3o%20Participante.pdf, 2020. Aceso em: 29 mar. de 2021.

PINTO, Leila Mirtes Santos de Magalhães. Vivências lúdicas no lazer: humanização pelos jogos, brinquedos e brincadeiras. In: Marcellino, Nelson Carvalho (Org). Lazer e cultura. Campinas: Alínea, 2007, P. 171-193.

ROMERA, Liana Abraão. Lúdico, educação e humanização: uma experiência de trabalho. In: Marcellino, Nelson Carvalho. (Org). Lúdico, educação e educação física. Ijui: Inijui, 1999.

SANTIN, Silvino. Educação física: da alegria do lúdico à opressão do rendimento. Porto Alegre: Edições EST/ESEF-UFGS, 1996.

SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem: numa série de cartas. São Paulo: Editora Iluminuras Ltda, 2002.

SOUSA, Gilvan et al. Reflexões sobre a Educação de Jovens e Adultos, a Bncc e a necessidade de uma construção curricular. Bahia: UESB, 2017.

SOUZA JUNIOR, Marcílio Barbosa Mendonça. Saber e o fazer pedagógicos - A Educação Física como componente curricular...? Isso é história! Recife, PE: EDUPE, 1999.

Published

2025-03-26

How to Cite

Silva, R., & Luiza de França, T. (2025). PLAYFUL PRACTICES IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES: INTEGRATIVE PEDAGOGICAL ALTERNATIVES. Educação E (Trans)formação, 1(1), 1–15. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/7138