QUILOMBOLA COMMUNITY OF ATOLEIRO: HISTORIES, ORALITIES AND AQUILOMBAMENT
Keywords:
Orality, Aquilombament, ResistanceAbstract
The present article aims to discuss the importance of the oral tradition of the Atoleiro Quilombola Community, located in Caetés-PE, through the study of its stories and oral histories. Throughout the text, we will highlight how this culture of orality can be understood as a movement of quilombamento, as well as how the exchange of experiences between the elders and youth of this community can contribute to the perpetuation of ancestral knowledge within it. To do so, we will discuss three layers/concepts: the history of the community, oral traditions, and quilombamento, as a form of resistance that spreads among the youth through the teachings provided by oral tradition. We will also analyze how these practices are experienced through interviews conducted by the "Quilombola Youth Commission of Atoleiro," a group organized by the community itself with the central purpose of rescuing and strengthening its culture. We will then narrate the history of this Quilombo from the perspective of its residents. Moreover, through the analysis of this history, we seek to contribute to a broader understanding of what it means to be a "quilombola" in order to eradicate the erroneous view of a quilombola as merely a "runaway slave.Downloads
References
ALMEIDA, Eliana do Sacramento de; MIRANDA, Carmélia Aparecida Silva. História Oral, Comunidade Quilombola e Preservação da Saúde: Narrativas e Rememoração. In: ENCONTRO REGIONAL NORDESTE DE HISTÓRIA ORAL, 10, 2015, Bahia. Anais... [...] Olinda, 2015. p. 1-10. Disponível em: https://www.nordeste2015.historiaoral.org.br/resources/anais/11/1439163055_ARQUIVO_ARTIGOENCONTRODEHISTORIAORAL2015.pdf. Acesso em: 09 ago. 2021.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 04 abr. 2025.
FLICK, Uwe. Introdução a metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013. 256 p.: il.; 25 cm. ISBN 978-85-65848-0-4.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli, D. A. Pesquisas em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1986.
MOURA, Clóvis. A Quilombagem como Expressão de Protesto Radical. Creative Commons, 2001. Disponivel em: https://www.marxists.org/portugues/moura/2001/mes/quilombagem.htm. Acesso em 10 out de 2021.
SILVA, Claudilene; SANTIAGO, Eliete. História e Cultura afro-brasileira: uma política curricular de afirmação da população negra no Brasil. Educación, Peru, vol. 25, nº 48, p.53-66, mar de 2016. Disponível em: http://www.scielo.org.pe/pdf/educ/v25n48/a03v25n48.pdf. Acesso em: 01 ago. 2021.
SOUTO, Stefany. Aquilombar-se: Insurgências negras na gestão cultural contemporânea. Metamorfose, Bahia, vol. 4, nº 4, p.133-144, jun de 2020. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/metamorfose/article/view/34426/21352. Acesso em: 02 set. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lucenildo Vicente, José Bezerra de Brito Neto, Raquel Janira Da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter e ter aprovado um artigo para publicação na Revista Educação e Transformação, os(as) autores(as) mantêm os direitos sobre os artigos, mas cedem, sem qualquer remuneração, os seguintes direitos a mesma: direitos de primeira publicação, de tradução, permissão para que a “Educação e transformação” redistribua o artigo e seus metadados, posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fontes.
- Os artigos poderão ser utilizados por terceiros, respeitados os ditames da licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0 – Atribuição – Uso não comercial – Compartilhamento pela mesma licença (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR



