"Escutar ou Ouvir?"

a contribuição da música no ensino-aprendizagem como fator cognitivo e uma forma de construção do pensamento crítico.

Authors

  • Anderson Santos Bezerra Universidade Federal da Paraíba
  • Luciano Galdino da Silva Júnior Universidade Federal da Paraíba

Keywords:

Music, Learning, Construcion, Cognition

Abstract

This article aims at research, in the classroom, with the implementation of music art education and It’s implications in teaching-learning. With this objective, we discribe here, in a summarized way, the musical banalization as a pedagogical practice, besides emphasizing the organizational learning processes, supported by human psychology, in three aspectos: those of affectivity, those of cognition and those of social motivation, and also thinking about the cultural expression and representativeness of the students, based on literature. This theme was chosen because we think of music as a factor of integration of studentes to increase their cognitive visions so that they leave a atate of passitivy to create critical thinking. To reflect as a form of collaboration, we use as theoretical support: (BRÉSCIA, 2003; BRITO, 2003; FONTERRADA, 2005; SEKEFF, 2007; PIAGET, 1991; LATHAM, 2007; GUSMÃO, 1999), among others. In this perspective, from a qualitative-interpretativist analysis, we verify that music in na important factor constructor of aspectos, such as the stimulations of other brain areas, interdisciplinarity, cognition, affectivity and social integration.

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Author Biography

Luciano Galdino da Silva Júnior , Universidade Federal da Paraíba

UFPB - Universidade Federal da Paraíba. Unidade Acadêmica de João Pessoa. João Pessoa - PB - Brasil.

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Published

2022-08-20

How to Cite

Santos Bezerra, A., & Galdino da Silva Júnior , L. . (2022). "Escutar ou Ouvir?": a contribuição da música no ensino-aprendizagem como fator cognitivo e uma forma de construção do pensamento crítico. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas, 9(1), 29–43. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/4097