Desenvolvimento sustentável na educação: uma revisão sistemática sobre o uso de indicadores ambientais em escolas do ensino fundamental
DOI:
https://doi.org/10.24221/jeap.10.1.2025.7432.23-30Keywords:
Environmental indicators, sustainable schools, sustainable developmentAbstract
The growing awareness of contemporary environmental challenges drives the need for actions based on sustainability and Environmental Education (EE) in the school context, aiming to foster the formation of conscious and responsible citizens. In this context, using environmental indicators emerges as an essential tool to evaluate and promote the sustainable development of educational institutions. Through a systematic literature review, this study aimed to identify the different approaches related to the use of environmental indicators in schools and their contributions to sustainable school development. The adopted methodology followed the guidelines of the PRISMA method, with searches in the Web of Science and Scopus databases using keywords related to the study. After applying the method, the results showed that the selected publications address various areas related to creating school environmental indicators, such as sustainable education, public policies, infrastructure, and educational performance. The systematic review highlights the growing concern with implementing environmental indicators in schools, emphasizing the importance of EE and sustainability in the formation of conscious citizens. Indicators are essential tools for the sustainable development of educational institutions, assisting in the decision-making process and implementing more effective practices.Downloads
References
Alur, P. R.; Yerriswamy, V. 2023. An overview of strengthening elementary education for national development: a literature review. Global Journal for Research Analysis, 12, (5), 3p. 10.36106/gjra
Andreoli, V. M., Ferreira, E. M. 2022. A relação escola e comunidade no litoral paranaense: reflexões a partir de uma matriz de indicadores de Educação Ambiental. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), 17(2), 73-89.
Barbosa, M. V.; Pimentel, R. M. de M.; Bilar, A. B. C. 2020. Multidisciplinaridade da percepção ambiental aplicada às relações homem-natureza: Revisão sistemática. Journal of Environmental Analysis and Progress, 5, (2), 156-168. https://doi.org/10.24221/jeap.5.2.2020.3124.156-168
Bilar, A. B. C.; Silva, A. H. G.; Silva, A. C. de S.; Silva, C. M.; Souza, E. K.; Santos, I. B.; Moura, F. F. S.; Albuquerque, C. R. S. 2019. Gestão ambiental em publicações científicas nacionais: uma revisão sistemática. Journal of Environmental Analysis and Progress, 4, (4), 290-296. https://doi.org/10.24221/jeap.4.4.2019.2822.290-296
Bilar, A. B. C.; Tavares, C. H. T.; Bezerra, J. K. G. S.; Brasil, J. M. S.; Santana, L. N.; Feitosa, M. J. S.; Silva, N. R.; Pimentel, R. M. de M.; Ferreira, R. S.; Silva, T. A. P. 2021. Desenvolvimento sustentável em publicações científicas brasileiras: uma revisão sistemática. Journal of Environmental Analysis and Progress, 6, (1), 051-059. https://doi.org/10.24221/jeap.6.1.2021.4092.051-059
Brasil. 1999. Decreto nº. 4281 de 26 de junho de 2002. Regulamenta a Lei nº. 9795 de 27 de abril de 1999, que institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. 6p.
Brito, R. D. O.; Siveres, L.; Cunha, C. D. 2019. O uso de indicadores para avaliação qualitativa de projetos educativos socioambientais: a gestão participativa no ambiente escolar. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 27, 610-630.
Detzel, S. A.; Torales-Campos, M. A.; Vieira, S. R. 2021. Educação ambiental e gestão escolar: aplicação de matriz de indicadores em escolas de Curitiba. Revista Educar Mais, 5, (5), 1255-1271.
Fão, J. M.; Zaluski, F. C.; Zanardi, F.; Kohler, R. 2020. A importância da Educação Ambiental nas escolas: um estudo nas escolas municipais de ensino fundamental de Frederico Westphalen/RS. Revista Livre de Sustentabilidade e empreendedorismo, 5, (1), 108-123.
Günther, J.; Overbeck, A. K.; Muster, S.; Tempel, B. J.; Schaal, S.; Schaal, S.; Otto, S. 2022. Outcome indicator development: Defining education for sustainable development outcomes for the individual level and connecting them to the SDGs. Global Environmental Change, 74, 102526.
Holst, J.; Singer?Brodowski, M.; Brock, A.; de Haan, G. 2024. Monitoring SDG 4.7: Assessing Education for Sustainable Development in policies, curricula, training of educators and student assessment (input?indicator). Sustainable Development, 32, 3908-3923.
Jardim, A. M. R. F.; Silva, T. G. F.; Souza, L. S. B.; Souza, M. de S. 2020. Interação de agroecossistema consorciado com palma-sorgo em ambiente semiárido: uma revisão. Journal of Environmental Analysis and Progress, 5, (1), 069-087. https://doi.org/10.24221/jeap.5.1.2020.2743.069-087
Krayneva, R.; Rudenko, A.; Motylev, R. 2021. Role of education in implementing the sustainable development strategy. In: E3S Web of Conferences, 250, 07008. EDP Sciences.
Liao, C. W.; Lin, J. H.; Chen, T. W. 2022. Research on a framework for sustainable campus eco-architecture selection: taking a Taiwan high school as an example. Sustainability, 14, (10), 6265.
Liu, Z.; Yang, H. C.; Shiau, Y. C. 2022. Investigation on evaluation framework of elementary school teaching materials for sustainable development. Sustainability, 12, (9), 3736.
Lizana, J.; Manteigas, V.; Chacartegui, R., Lage, J.; Becerra, J. A.; Blondeau, P.; ... Almeida, S. M. 2021. A methodology to empower citizens towards a low-carbon economy. The potential of schools and sustainability indicators. Journal of Environmental Management, 284, 112043.
Nascimento, L.; Meireles, A. J. A.; Carvalho, R. G.; Oliveira, J. F. 2024. Ecossistemas de restinga e manguezal no Nordeste brasileiro: abordagem cienciométrica e revisão sistemática. Journal of Environmental Analysis and Progress, 9, (3), 151-168. https://doi.org/10.24221/jeap.9.3.2024.6275.151-168
Nascimento, R. F.; Canteri, M. H. G.; Kovaleski, J. L. 2019. Impacto dos sistemas de recompensas na motivação organizacional: revisão sistemática pelo método PRISMA. Revista Gestão & Conexões, 8, (2), 44-58.
ONU. Organização das Nações Unidas. 2007. Department of Economic and Social Affairs. Indicators of sustainable development guidelines and methodologies. [S. l.]. Disponível em: http://www.un.org/esa/sustdev/natlinfo/indicators/guidelines.pdf. Acesso em: 21/09/2024.
Primc, K.; Slabe?Erker, R.; Dominko, M. 2023. Towards the development of a systematic approach for sustainability assessment of educational infrastructure: A system of priority areas and design quality indicators. Sustainable Development, 31, (4), 2565-2582.
Roczen, N.; Fischer, F.; Fögele, J.; Hartig, J.; Mehren, R. 2021. Measuring system competence in education for sustainable development. Sustainability, 13, (9), 4932.
Saraiva, T. S.; Almeida, M. D.; Bragança, L. 2019. Adaptation of the SBTool for sustainability assessment of high school buildings in Portugal - SAHSBPT. Applied Sciences, 9, (13), 2664.
Silva, H. O. O. 2016. A importância da educação ambiental no âmbito escolar. Revista Interface (Porto Nacional), 12(12), 163-172.
Silva, L. A. M.; Silva, T. S.; Pastich, E. A.; Santos, S. M. 2019. Uso sustentável de macrófitas no tratamento de efluentes: uma revisão sistemática. Journal of Environmental Analysis and Progress, 4, (4), 228-238. https://doi.org/10.24221/jeap.4.4.2019.2590.228-238
Vieira, S. R.; Campos, M. A. T.; Morais, J. L. 2016. Proposta de matriz de indicadores de educação ambiental para avaliação da sustentabilidade socioambiental na escola. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental, 33, (2), 106-123. https://doi.org/1517-1256
World Health Organization. 2025. SDG Indicators Disponível em: https://unstats.un.org/sdgs/indicators/indicators-list. Acesso em: 27/01/2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kauan Aragão Gomes, Armando Dias Duarte

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Material protegido por direitos autorais e plágio. No caso de material com direitos autorais ser reproduzido no manuscrito, a atribuição integral deve ser informada no texto; um documento comprobatório de autorização deve ser enviado para a Comissão Editorial como documento suplementar. É da responsabilidade dos autores, não do JEAP ou dos editores ou revisores, informar, no artigo, a autoria de textos, dados, figuras, imagens e/ou mapas publicados anteriormente em outro lugar. Se existir alguma suspeita sobre a originalidade do material, a Comissão Editorial pode verificar o manuscrito por plágio. Nos casos em que trechos já publicados em outro documento for confirmado, o manuscrito será devolvido sem revisão adicional e sem a possibilidade de nova submissão. Autoplágio (ou seja, o uso de frases idênticas de documentos publicados anteriormente pelo mesmo autor) também não é aceitável.
Direitos autorais: Autor
Material protected by copyright and plagiarism rights. In the case of copyrighted material being reproduced in a manuscript, full attribution should be informed in the text; an authorization document is proving to be sent to the Editorial Board as a supplementary document. It is the responsibility of the authors, not JEAP or editors or reviewers, to inform, in the article, the authors of texts, data, graphics, images and maps previously published elsewhere. If there is any suspicion about the originality of the material, the Editorial Board can check the manuscript for plagiarism. Where plagiarism is confirmed, the document will be returned without further review and the possibility of a new submission. Self-plagiarism (i.e., the use of the same phrases previously published documents by any of the authors) is not acceptable.
Copyright: Author