Political Pedagogical Project

controversies between theory and school practice

Authors

Keywords:

PPP. gestão. construção. democracia.

Abstract

This article is the result of research conducted during the Mandatory Internship III in school management of the Pedagogy course at UFAPE. In this study, we focus our discussion on the involvement of the school and family community in the elaboration of the Political-Pedagogical Project (PPP). It is a qualitative and field-based research, with methodological instruments involving the use of participant observation, semi-structured interviews, and voice recording. It included a literature review, interviews with the manager, and content analysis of the collected data. There are still various barriers that cause this collective participation to occur in a lagged manner, and there is still a need to increase community participation in the elaboration of the PPP and democratize access to its results. The participation of the school community in the construction of the PPP contributes to a stronger planning and aligns educational objectives with community needs. Thus, it is necessary to foster new debates and develop new mechanisms for democratizing collective participation and ensuring free access to its results.

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Author Biographies

Larissa Torres Barbosa, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco - UFAPE

Tem experiência na área de Educação tendo atuado como estagiária na rede Municipal de Ensino, Anos Iniciais pela Prefeitura de Garanhuns-PE Participou do Programa Jovem Aprendiz do ano de 2018 até 2019. Graduanda em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Agreste de Pernambuco - UFAPE Atuou como aluna Monitora da disciplina Prática Educacional, Pesquisa e Extensão I.

Danielle dos Santos Silva, Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

Graduada do curso de Licenciatura em Pedagogia da Universidade Federal do Agreste de Pernambuco 

Jailze de Oliveira Santos , Universidade Federal do Agreste de Pernambuco

Atualmente é docente da Universidade Federal do Agreste Pernambuco (UFAPE) e líder do NIEPEE (Núcleo Interdisciplinar de Estudo e Pesquisa em Educação Emancipadora). Faz parte do corpo editorial da Revista Conexão Pedagógica e Educação e (trans)formação do Curso de Pedagogia da UFAPE. É integrante do Grupo de Pesquisa Educação e Formação de Professores da Universidade Federal de Alagoas, e do GRUPO de Estudos e Pesquisa em Linguagem e Educação (GEPLE) da UFRPE. Tem experiência na docência, atuando principalmente nas seguintes áreas: Metodologia Científica; Legislação Educacional; Gestão Educacional; Práticas de Ensino, Estágio Supervisionado e Formação de Professores. Atua na Cátedra Paulo Freire do Centro de Educação da UFRPE e desenvolve pesquisas na linha de Educação Freiriana e da Pedagogia da Unidade.

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Published

2025-09-08

How to Cite

Torres Barbosa, L., dos Santos Silva, D., & de Oliveira Santos , J. (2025). Political Pedagogical Project: controversies between theory and school practice. Educação E (Trans)formação, 1(1), 93–106. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/6945