Political Pedagogical Project
controversies between theory and school practice
Keywords:
PPP. gestão. construção. democracia.Abstract
This article is the result of research conducted during the Mandatory Internship III in school management of the Pedagogy course at UFAPE. In this study, we focus our discussion on the involvement of the school and family community in the elaboration of the Political-Pedagogical Project (PPP). It is a qualitative and field-based research, with methodological instruments involving the use of participant observation, semi-structured interviews, and voice recording. It included a literature review, interviews with the manager, and content analysis of the collected data. There are still various barriers that cause this collective participation to occur in a lagged manner, and there is still a need to increase community participation in the elaboration of the PPP and democratize access to its results. The participation of the school community in the construction of the PPP contributes to a stronger planning and aligns educational objectives with community needs. Thus, it is necessary to foster new debates and develop new mechanisms for democratizing collective participation and ensuring free access to its results.Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977. Disponível em: BARDlN, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa edições, 70, 225. | renan silva - Academia.edu. Acesso em: 21 Ago. 2023.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: L9394 (planalto.gov.br) Acesso em: 24 ago. 2023.
FUINI, Lucas Labigalini et al. O PROJETO POLÍTICO- PEDAGÓGICO E A GESTÃO DEMOCRÁTICA NO CONTEXTO ESCOLAR: possibilidades e desafios. Pósgere: Revista para pós-graduandos, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 91-107, 2018. Trimestral. Disponível em: https://posgere.spo.ifsp.edu.br/index.php/posgere/article/view/263. Acesso em: 24 ago. 2023.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. Disponível em: LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003. — Olivia Neta (ifrn.edu.br) Acesso em: 21 Ago. 2023.
LUDKE, M. e ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MINAYO, Maria Cecília de Souza; DESLANDES, Suely Ferreira; GOMES, Romeu (org.). Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
SANTOS, Janina Deia Chagas da Conceição dos et al. O PROFESSOR DE EDUCAÇÃO FÍSICA E SUA PARTICIPAÇÃO NA CONSTRUÇÃO DO PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO DA ESCOLA. Biológicas & Saúde, [S. l.], ano 2013, v. 3, n. 8, p. 9-22, 23 mar. 2013. DOI https://doi.org/10.25242/8868382013142. Disponível em: https://ojs3.perspectivasonline.com.br/biologicas_e_saude/article/view/142/75. Acesso em: 21 ago. 2023.
SANTOS, H. A. dos. Projeto Político Pedagógico: Uma análise da participação da comunidade escolar na sua construção. Research, Society and Development, [S. l.], v. 11, n. 8, p. e53411831468, 2022. DOI: 10.33448/rsd-v11i8.31468. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/31468. Acesso em: 21 ago. 2023.
SANTOS, J. C. F.; ARAÚJO, K. C. L. C. de. GESTÃO DEMOCRÁTICA: UM OLHAR SOBRE A GESTÃO ESCOLAR DE UMA ESCOLA DO MUNICÍPIO DE GARANHUNS – PE. Educação e (Trans)formação, [S. l.], v. 5, n. 1, p. 1–17, 2020. Disponível em: https://journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/2757. Acesso em: 20 ago. 2023.
SAVIANI, Dermeval. "Para além da curvatura da vara". In: Revista Ande n° 3. São Paulo, 1982. ______. Escola e democracia: Teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. São Paulo, Cortez Autores Associados, 1983.
SILVA, M. A. Do projeto político do Banco Mundial ao projeto político-pedagógico da escola pública brasileira. Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 283-301, dez., 2003.
VEIGA, I. P. A.; Projeto Político-Pedagógico da Escola: uma construção possível. 2 ed. Campinas: Papirus, 1998. p.11-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Larissa Torres Barbosa, Danielle dos Santos Silva, Jailze de Oliveira Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter e ter aprovado um artigo para publicação na Revista Educação e Transformação, os(as) autores(as) mantêm os direitos sobre os artigos, mas cedem, sem qualquer remuneração, os seguintes direitos a mesma: direitos de primeira publicação, de tradução, permissão para que a “Educação e transformação” redistribua o artigo e seus metadados, posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fontes.
- Os artigos poderão ser utilizados por terceiros, respeitados os ditames da licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0 – Atribuição – Uso não comercial – Compartilhamento pela mesma licença (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR



