THE 120 DAYS OF SODOM: BETWEEN SADE AND PASOLINI, READING OF VIOLATIONS OF BODY AND SEX
Keywords:
Salò, or the 120 days of Sodom, The 120 days of Sodom, or the School of libertinism, Violations of body and sex, Critic to the present time.Abstract
In January 1976, it is released in Italy the one that would be the work-testament of the poet, writer and Italian critic Pier Paolo Pasolini (1922-1975). Salò, o le 120 giornate di Sodoma (1975) is one of the most disturbing and disquieter film pieces of all times. Freely inspired on Sade’s novel - Les 120 journées de Sodoma, ou L’École du libertinaje (1785) -, this film represents, on the highest degree, the expressions of horror, came from the bodies and sexes’ violation by the bourgeois powers. The intent of Pasolini is, beyond an adaptation of Sade’s novel, the hypercritic to the banalization of life and youth in his present time.Downloads
References
ALIGHIERI, D. [1555] A divina comédia. Inferno, Purgatório, Paraíso. Trad. e notas: Ítalo Eugênio Mauro. São Paulo: 34, 2004.
AQUINO, J. E. F. Reificação e linguagem em Guy Debord. Fortaleza: EdUECE, 2006.
BARTHES, R. Sade, Fourier, Loyola. Paris: Éditions du seuil, 1971.
BAUDELAIRE, C. [1857] Les Fleurs du mal. Paris: Gallimard, 1995.
BAUDRILLARD, J. A transparência do mal: ensaio sobre os fenômenos extremos. Papirus, 1990.
BEAUVOIR, S. [1972] Faut-il brûler Sade. Paris: Gallimard, 1955.
BÍBLIA SAGRADA. Edição pastoral. São Paulo: Paulus, 1990.
BLANCHOT, M. Lautréamont et Sade. Paris: Éditions de minuit, 1949.
FOUCAULT, M. Histoire de la sexualité – I: La volonté de savoir. Paris: Gallimard, 1976.
______. [1978] Os anormais. Cursos do Collège de France. Trad. de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Informações sobre Ezra Pound. Disponível em . Acesso em: 20/09/2011.
Informações sobre Sílvio Berlusconi. Disponível em: <http://educacao.uol.com.br/biografias/silvio-berlusconi.htm>. Acesso em: 12/09/2014.
KLOSSOWSKI, P. [1947] Sade mon prochain. Paris: Éditions de minuit, 1991.
MARX, K.; ENGELS, F. [1848] O manifesto do Partido Comunista. Trad. Artur Mourão. Petrópolis: Vozes, 1998.
Musik im Nationalsozialismus. Disponível em http://de.wikipedia.org/wiki/Musik¬-im-Nationalsozialismus Consultado em: 20/09/2011
NALDINI, N. Pasolini, una vita. Torino: Einaudi, 1989.
NIETZSCHE, F. [1887] Genealogia da moral: Uma polêmica. Trad. Paulo Cezar de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 1998.
PASOLINI, P. P. [1974a] Ampliamento del sulla rivoluzione antropologica in Italia. In: ______. Scritti corsari. Milano: Garzanti, 1981, p.66-77.
______. Empirismo eretico. Milano: Garzanti, 1972.
______. Lettere Luterane. Milano: Garzanti, 1976.
______. IL DECAMERON. Direção de Pier Paolo Pasolini. Produção de Alberto Grimaldi. Roma: PEA s.a.s., 1971. Itália/França/Alemanha, cor, 110 min. 1 DVD. Legendado. Port.
______. I RACCONTI DI CANTERBURY. Direção de Alberto Grimaldi. Roma: PEA s.a.s., 1972. Itália/França, cor, 121 min. 1 DVD. Legendado. Port.
______. IL FIORE DELLE MILLE E UNA NOTTE. Direção de Pier Paolo Pasolini. Produção de Alberto Grimaldi. Roma: PEA s.a.s., 1974. Itália/França, cor, 148 min. 1 DVD. Legendado. Port.
______. SALÒ O LE CENTOVENTI GIORNATE DI SODOMA. Direção de Pier Paolo Pasolini. Produção de Alberto Grimaldi e de Alberto De Stefanis. Roma: PEA s.a.s., 1975. Itália/França, cor, 114 min. 1 DVD. Legendado. Esp.
PASSANNANTI, E. Il corpo & il potere. Salò o le 120 giornate di Sodoma di Pier Paolo Pasolini. Novi Ligure: Joker, 2008.
PEREIRA, F. V. M. Michel Foucault, leitor de Pasolini: a propósito da ontologia do presente. 2012.
POUND, E. Jefferson and/or Mussolini. L’idea statale, fascism as I have seen it. New York: Liveright publishing corp., 1935.
SADE, M. [1785] Os 120 dias de Sodoma ou a escola da libertinagem. Trad. Alain François. São Paulo: Iluminuras, 2008.
SOLLERS, P. L’écriture et l’experience des limites. Paris: Éditions du seuil, 1968.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) Autor (es), na qualidade de titular (es) do direito de autor do ensaio ou artigo submetido à publicação, de acordo com a Lei nº. 9610/98, concorda (m) em ceder os direitos de publicação à Revista Entheoria e autoriza(m) que seja divulgado gratuitamente, sem ressarcimento dos direitos autorais, por meio do Portal de Revistas Eletrônicas da UFRPE e sites associados, para fins de leitura, impressão e/ou download pela Internet, a partir da data da aceitação do artigo pelo Conselho Editorial da Revista. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico.