BODY AND VIOLENCE IN ABRIL DESPEDAÇADO

Authors

Keywords:

Discurso, Corpo, Tradição, Materialidade

Abstract

This article discusses the different discursive materialities (sound, image, writing, etc.) on the meaning of the body and violence in Abril Despedaçado (2002), by Walter Salles. The research aims at studies on languages, comprehension and functioning in relation to materialized violence through a tradition that is repost from generation to generation, relating time, body and space, in the reading of film language and cinematographic works, in which, the subject and his identity are insert. For this, the analysis took place through readings in Discourse Analysis (ORLANDI, 2007; FOUCAULT, 1999, 2008), from a perspective of violence materialized in the film Abril Despedaçado (2002), also based on Milanez (2011) and Baecque (2011) , taking the body as discursive materiality.

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Author Biographies

Glória Lima dos Santos, UEG

Acadêmica do curso de Licenciatura em Letras - Português/Inglês da Universidade Estadual de Goiás - UEG/Unidade de Iporá.

Fernanda Surubi Fernandes, Universidade Estadual de Goiás

Docente da Universidade Estadual de Goiás UEG. Doutora em Linguística pela Universidade do Estado de Mato Grosso - UNEMAT.

References

ABRIL DESPEDAÇADO. Direção: Walter Salles. Atores: Rodrigo Santoro, José Dumont, Rita Assemany, Ravi Ramos Lacerda, Luiz Carlos Vasconcelos e Flávia Marco Antônio. Roteiro: Karim Ainouz, Sérgio Machado e Walter Salles. Estúdio: Videofilmes. Distribuição: Lumière Picture e Lusomundo Audiovisuais. Ano: 2002.

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Published

2022-02-01

How to Cite

Lima dos Santos, G., & Fernandes, F. S. (2022). BODY AND VIOLENCE IN ABRIL DESPEDAÇADO. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas, 8(2), 35–46. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/4139