PEDAGOGICAL PROJECT, TEACHING HISTORY AND INTERDISCIPLINARITY: BLACK CONSCIOUSNESS WEEK
Keywords:
Pedagogical Project, History Teaching, Afro-Brazilian CultureAbstract
The practice of working with projects is fundamental for the integration and development of students' knowledge and skills, promoting an effective interdisciplinarity. Developing a project presupposes producing new knowledge based on previous knowledge. Based on this assumption, we expose in this article the Pedagogical Project carried out at the Municipal School Cordeiro Filho, located in the municipality of Lagoa dos Gatos, Pernambuco, during Black Awareness Week. In view of the complexity of the theme and the perception of the challenge in dealing with this reality in the classroom, the group of teachers of the Elementary School of the Final Years, chose to develop the interdisciplinary project led by the discipline of History, applied in all classes of the 6th at the 9th grade, involving the entire school, including the other employees. Thus, teachers were able to deconstruct old concepts and innovate with others in a discussion focused on Afro-Brazilian History and Culture, in order to contribute to the school becoming a space of law, democratic, plural and recognizing cultural and religious diversity.Downloads
References
BARCA, Isabel. Literacia e consciência histórica. Educar, Especial, p. 93-112. Editora UFPR. Curitiba, 2006.
BASTIDE, Roger. As religiões africanas no Brasil: contribuição a uma sociologia das interpretações de civilizações. São Paulo: Pioneira, 1971. (Biblioteca Pioneira de Ciências Sociais).
______. O candomblé da Bahia. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
BENISTE, José. Òrun Àiyé: o encontro de dois mundos: o sistema de relacionamento nagô-yorubá entre o céu e a Terra. 11. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.
BITTENCOURT, Circe Fernandes. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. Tese de doutorado em História Social, Departamento de História da Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da Universidade de São Paulo, 1993.
BLOCH, Marc. Apologia da história: ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília: MEC/SEF, 2004.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: história / Secretaria de Educação Fundamental – Brasília: MEC/SEF. 1998. Ensino de quinta a oitava séries.
DEL PRIORE, Mary; VENÂNCIO, Renato Pinto. Ancestrais: uma introdução à história da África Atlântica. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
FERNANDES, Florestan. O negro no mundo dos brancos. São Paulo: Global, 2007.
FREYRE, Gilberto. Casa grande & senzala: formação da família brasileira sob o regime da economia patriarcal. São Paulo: Global, 2006a.
______. Sobrados e mucambos: decadência do patriarcado e desenvolvimento urbano. São Paulo: Global, 2006b.
LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2015.
LIMA, Adriana Luzia. Filhos-de-santo, história e candomblé: narrativa e experiência do Xangô em Alagoas. Dissertação (mestrado em História). Maceió, Universidade Federal de Alagoas, 2016.
MEDEIROS, Daniel Hortêncio de. Manuais didáticos e a formação da consciência histórica. Educar, Especial, p. 73-92. Editora UFPR. Curitiba, 2006.
NASCIMENTO, Abdias. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: perspectiva, 2017.
NOGUEIRA, Oracy. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem. In: Tanto preto quanto branco: estudos de relações raciais. São Paulo, T.A. Queiroz, 1954-1985.
PRANDI, Reginaldo. Mitologia dos orixás. São Paulo: Companhia das letras, 2001a. 590p.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Entheoria: Cadernos de Letras e Humanas ISSN 2446-6115
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(s) Autor (es), na qualidade de titular (es) do direito de autor do ensaio ou artigo submetido à publicação, de acordo com a Lei nº. 9610/98, concorda (m) em ceder os direitos de publicação à Revista Entheoria e autoriza(m) que seja divulgado gratuitamente, sem ressarcimento dos direitos autorais, por meio do Portal de Revistas Eletrônicas da UFRPE e sites associados, para fins de leitura, impressão e/ou download pela Internet, a partir da data da aceitação do artigo pelo Conselho Editorial da Revista. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico.