DIVERSIDADE NA INFÂNCIA: SUAS TRAJETÓRIAS E LEIS

Authors

  • Elisangela Mariano Ferreira Costa UFMS -Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Jaqueline Aparecida Martins Zarbato UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do sul https://orcid.org/0000-0002-3183-4740

Keywords:

Educação na Infância; Relações étnicas e raciais; Lei 10.639/03

Abstract

The present paper aims to analyze academic texts and relate them to reports of experiences and teaching practices that happen in school routine. With the specific purpose of promoting discussion and understanding of educational legislation, at national level, on ethnic and racial issues, with the approach of Law 10.639 / 03, which is discussed and reverberated in contemporary educational practices from early childhood. Then, we use the theoretical frameworks studied during the Sociology of Childhood discipline, such as the following theoretical and theoretical: Cavalleiro (2018), Munanga (2005), Kramer (2000), Áriès (1981), Nogueira (2012), Sarmento (2009), Qvortrup (2010), Nunes (2015). In order to reflect the reasons why racism still prevails in the school environment. In order to reflect the reasons why racism still prevails in the school environment, besides bringing up historiographical issues about childhood, which may be of value for the proposals of dignified treatment for the children present in the school environment.

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Author Biography

Jaqueline Aparecida Martins Zarbato, UFMS - Universidade Federal de Mato Grosso do sul

ossui graduação em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998), mestrado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (2001) e doutorado em História pela Universidade Federal de Santa Catarina (2005). Pós Doutora em História pela Unicamp. Especialização em Gestão de Projetos. Pesquisadora do CITCEM/Centro de Investigação Transdisciplinar «Cultura, Espaço e Memória/Faculdade de Letras da Universidade do Porto/Portugal. Professora adjunta na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul e professora no Programa de Pós Graduação em Educação/CPTL e no Profhistória/UFMT. Tem experiência na área de História, Patrimônio, museus e memória, Didática da História, História das mulheres, História e cultura africana e afro brasileira. Foi reitora do Centro Municipal de São José( USJ), Assessora de Pesquisa e Pós Graduação na mesma instituição. Foi chefe da divisão de formação de professores, aperfeiçoamento pedagógico(SEDFOR/UFMS). Coordena o Grupo de Pesquisa: Ensino de História, Mulheres e Patrimônio. Membro da ANPUH, SBHE, Rede interamericana de Educação Histórica. Apehun/Argentina. coordenadora de área do projeto Residência pedagógica/UFMS

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Published

2021-07-10

How to Cite

Mariano Ferreira Costa, E., & Aparecida Martins Zarbato, J. (2021). DIVERSIDADE NA INFÂNCIA: SUAS TRAJETÓRIAS E LEIS. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas, 8(1), 149–160. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/4339