A multimodal analysis of the representation of women in an English textbook used in the Sertão of Pernambuco.
Keywords:
representation of women, multimodality, textbookAbstract
This article is part of a larger scientific initiation project (PIBIC) in which the representation of women in textbooks for language learning was investigated. Here, we present a brief analysis based on an English coursebook used in public schools in Sertão do Pajeú at the time the research was developed (2019-2020). Didactic materials are valuable resources in the fight against gender inequality in the classroom, as many of textbook collections are still based on verbal and non-verbal segregation of men and women. The theoretical basis of our analysis relied on the official educational documents such as OCEM and PNLD, in addition to the works of Brigolla and Ferreira (2013); Vilaça (2019); Louro (2003); Auad (2006) on gender and schooling, as well as Pereira (2007), Tílio (2010) and Kress and van Leeuwen (2006) for discourse and multimodal analyses of textbooks. Our research verified the predominance of white women in the entertainment business. The analysis we bring here shows that discourses underlying textbook representation of women sill reproduce sexist ideologies and conservative values.Downloads
References
AKOTIRENE, Carla. O que é interseccionalidade?. Belo Horizonte – MG: Letramento: Justificando, 2018.
AUAD, Daniela. Como Educar Meninas e Meninos: relações de gênero na escola. Contexto, 96 p. São Paulo, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Livros Didáticos PNLD, 2017: Língua Estrangeira Moderna: Espanhol e Inglês Ensino Fundamental anos finais/Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Brasília, DF, 2016. 92 p. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/pnld-2017/index.html> Acesso em 10 de out. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Guia de Livros Didáticos PNLD, 2015: Língua Estrangeira Moderna: Espanhol e Inglês Ensino Fundamental anos finais/Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Brasília, DF, 2014. 55 p. Disponível em: https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/item/5940-guia-pnld-2015> Acesso em 19 de maio 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Ministério da Educação Orientações Curriculares para o Ensino Médio – Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília, 2006. Disponível em: Acesso em 10 de nov. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. PNLD, 2018: inglês - guia de livros didáticos - Inglês Ensino médio/Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica SEB – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE). Brasília, DF, 2017. 87 p. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/pnld-2017/#> Acesso em 20 de dez. 2019.
BRIGOLLA, Fernanda de Cássia; FERREIRA, Aparecida de Jesus. A representação do Gênero Feminino nos Livros Didáticos de Língua Inglesa. V. 06, n. 14. Revista Uniabeu, 2013.
GUALBERTO, Clarice Lage. Multiletramentos a partir da Gramática do Design Visual: possibilidades e reflexões. Universidade de Minas Gerais. Anais do SILEL v. 3, nº 1, 2013.
HOLANDA, Maria Eldelita Franco. A multimodalidade no CD-ROM Interchange Third Edition: uma investigação à luz da Gramática do Design Visual. Tese apresentada ao programa de Pós-Graduação em Linguística. Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.
KRESS, Gunther. “What is multimodality?”. In: Multimodality Key Concepts. 2012. Londres: mode, Instituto de Educação, Universidade de Londres. 10min. Col. Son. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=nt5wPIhhDDU> Acesso em: 19 de mar. 2020.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. 2a ed. Londres: Routledge, 2006.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.
NOVELINO, Marcia Olivé. Fotografias em livro didático de inglês como língua estrangeira: análise de suas funções e significados. Departamento de Letras. PUC, Rio de Janeiro, 2007.
PEREIRA, Ariovaldo Lopes. Representações de gênero em Livros Didáticos de Língua Estrangeira: Discursos Gendrados e suas Implicações para o Ensino. Editora Mercado de Letras. Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, 2007.
TAVARES, Kátia; FRANCO, Claudio. Way to go. Língua estrangeira moderna – Inglês, 2º ano do ensino médio. Editora Ática. 1ª edição, São Paulo, 2016.
TÍLIO, Rogério Casanovas. Gênero e Sexualidade nos Livros didáticos de Inglês: Ainda Tabus? Cadernos de Letras (UFRJ) n.26 – jun. 2010.
VAN DIJK, Teun. El análisis crítico del discurso. In: Anthropos. Barcelona. 1999, p. 23-36. Disponível em: <http://www.discursos.org/oldarticles/El%20an%E1lisis%20cr%EDtico%20del%20discurso.pdf > Acesso em: 30 julho 2015.
VILAÇA, Márcio Corrêa Luiz. O material Didático no Ensino de Língua Estrangeira: Definições, Modalidades e Papéis. Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades. Unigranrio, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Entheoria: Cadernos de Letras e Humanas ISSN 2446-6115
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(s) Autor (es), na qualidade de titular (es) do direito de autor do ensaio ou artigo submetido à publicação, de acordo com a Lei nº. 9610/98, concorda (m) em ceder os direitos de publicação à Revista Entheoria e autoriza(m) que seja divulgado gratuitamente, sem ressarcimento dos direitos autorais, por meio do Portal de Revistas Eletrônicas da UFRPE e sites associados, para fins de leitura, impressão e/ou download pela Internet, a partir da data da aceitação do artigo pelo Conselho Editorial da Revista. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico.