O cinema e novos cenários epistêmicos no processo de ensino-aprendizagem

Authors

  • Jean Paul d'Antony Costa Silva UFS - UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Keywords:

cinema, educação, ensino

Abstract

This article walks through the nuances of cinematographic language as an epistemic fabric and as a methodology capable of potentiating the teaching-learning process through the multiple scenarios of a classroom. Movie theater is a radioactive pile of interactions and identifications, but it is still underutilized in the epistemic reorganization of content in our education. In this sense, it is necessary to reinvent movie theater as an experience of the sensitive. The problematizations will follow the theoretical flow of kant (1995), Lipman (2001), Vanoye * Goliot-Lété (1994), in some cinematographic works in order to problematize paths to new receptions and senses in the process of re-education from movie theater.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jean Paul d'Antony Costa Silva, UFS - UNIVERSIDADE FEDERAL DE SERGIPE

Professor Doutor do Departamento de Letras da UFRPE-UAST, trabalha na área de Literatura nacional, Literaturas Africanas de Língua Portuguesa, Teoria e crítica Literária e Literatura e Cinema.

References

AVELLAR, José Carlos. O chão da palavra: cinema e literatura no Brasil. Rio de Janeiro: Rocco, 2007.

AUMONT, Jaccques et al. A estética do filme. Campinas: Papirus, 1995.

ECO, Umberto. Interpretação e Superinterpretação. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

KANT, Immanuel. Crítica da faculdade do juízo. Tradução de Valério Rohden e António Marques. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

LIPMAN, Matthew. O Pensar na Educação. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1995.

GUIGUE, Arnaud. Cinema e experiência de vida. In: MORIN, Edgar. A religião dos saberes: o desafio do século XXI. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema em sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2009.

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas: Papirus, 1994.

FILMOGRAFIA

Um cão Andaluz, de Luis Buñuel e Salvador Dalí, França, 1929.

V de Vingança. Direção de James McTeigue. Gênero: Ficção. Produção: Andy Wachowski, Grant Hill, Joel Silver, Larry Wachowski. Distribuidor: Warner Bros, 2005.

Estamira. Gênero: Documentário Duração: 121 min. Lançamento (Brasil): Distribuição: Direção: Marcos Prado Roteiro: Marcos Prado Produção: Marcos Prado e José Padilha Música: Décio Rocha Fotografia: Marcos Prado Edição: Tuco, 2004.

A Onda. Direção: Dennis Gansel. Roteiro: Dennis Gansel, Peter Thorwarth. Produção: Nina Maag, 2008.

O labirinto do fauno. Diretor, Guillermo Del Toro. Distribuição internacional / Exportação: Picturehouse Entertainment LLC, Warner Bros, Wild Bunch. Produção Tequila Gang; Produção Esperanto Filmo; Produção Estudios Piccaso, 2006.

Published

2021-09-06

How to Cite

Silva, J. P. d’Antony C. (2021). O cinema e novos cenários epistêmicos no processo de ensino-aprendizagem. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas, 4(1), 126–137. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/4576