EDUCAÇÃO INTERCULTURAL CRÍTICA E PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS: CORRELAÇÕES E REFLEXÕES

Authors

  • Rogéria Dantas de Melo Justino UFCG

Keywords:

Educação intercultural crítica;, Pedagogia dos multiletramentos;, Diversidade sociocultural;, Prática pedagógica.

Abstract

Hate speeches are produced and disseminated frequently on the internet, reflecting intolerance and prejudice with regard to the cultural diversity that makes up our society. With the globalization process that took place between the late 1980s and early 1990s, cultural hybridity has become an even more evident aspect in contemporary society. In the current scenario, discussing these aspects is necessary, above all, in the field of education. From this perspective, this article aims to reflect on two approaches that can significantly contribute to the promotion of an educational practice aimed at deconstructing stereotyped narratives in relation to sociocultural diversity: critical intercultural education and multiliteracies pedagogy . It was observed how the two approaches approximate and complement each other, configuring themselves as possible proposals to be integrated into teaching practice. The approaches can contribute to the formation of critical subjects who question the power relations and hierarchy that constitute our society and, consequently, in the minimization of intolerant and prejudiced discourses that circulate in the media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANDAU, Vera Maria. Diferenças, educação intercultural e decolonialidade: temas insurgentes. Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.13, n. Especial, p. 678-686, dez., 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54949.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de educação, v. 13, p. 45-56, 2008.]

CANDAU, Vera Maria. Didática, interculturalidade e formação de professores. Revista Cocar. Edição especial, N.8. jan./abr./2020 p.28-44. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3045.

CAZDEN et al. Uma pedagogia dos multiletramentos. Desenhando futuros sociais. (Orgs. Ana Elisa Ribeiro e Hércules Tolêdo Corrêa; Trad. Adriana Alves Pinto et al.). Belo Horizonte: LED, 2021.

GOMES, Rodrigo Belfort. As novas questões da linguística aplicada para o ensino de língua inglesa: multiletramentos, identidade e cultura. Interfaces Científicas-Educação, v. 2, n. 2, p. 111-119, 2014.

GRANDO, Roziane Keila. Por um mundo diverso cultural/linguisticamente: uma reflexão a partir da pedagogia dos multiletramentos. Revista Linguagem em Foco, v.13, n.2, 2021. p. 86-92. Disponível em: https://revistasuece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/5600.

KALANTZIS, Mary; COPE, Bill; PINHEIRO, Petrilson. Letramentos. Tradução: Petrilson Pinheiro. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.

MOREIRA, Cecília Kécia Matias. FIORENTINI, Laura Gabrielly Inácio. TEIXEIRA, Gislaine Aparecida. A prática de letramento crítico: ferramentas teóricas e metodológicas para o trabalho com o gênero podcast em sala de aula. In: BARROSO, R. S. et al. Letramentos múltiplos, multimodalidades e multiletramentos: os usos da linguagem na era digital vol. 1. Tutóia/MA: Diálogos, 2021.https://doi.org/10.52788/9786589932109.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução à teoria de currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

Published

2022-08-20

How to Cite

Dantas de Melo Justino, R. (2022). EDUCAÇÃO INTERCULTURAL CRÍTICA E PEDAGOGIA DOS MULTILETRAMENTOS: CORRELAÇÕES E REFLEXÕES. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas, 9(1), 80–94. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/4849