Manufatura da imagem
Ana Martins Marques, o haikai e o imagismo
Keywords:
Brazilian contemporary poetry; Ana Martins Marques; ImageAbstract
The aim of this article is to investigate the imagery construction in three poems by Ana Martins Marques, taking haiku and imagism, a movement component of modernism of english language, as instruments of comparison, with the purpose of identify some aesthetic aspects of the writing of this author, that are very close to photography. Brevity is one of the structural features of haiku, also constituting a preference among poets who represent imagism, in order to enable a more objective and condensed imagetic production, that avoids symbolic or plentiful using of language. Once image production in part of Marques’ lyric suits similar configurations, we sought to approach this feature of her poetry from the dialogue with these two traditions.Downloads
References
AYERS, David. H. D., Ezra Pound and imagism. In: _______. Modernism: a short introduction. Oxford: Blackwell Publishing, 2004. p. 1-12.
BANDEIRA, Manuel. Estrela da vida inteira. 20ª ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1993.
BARTHES, Roland. O império dos signos. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2007.
CARTER, Steven. Haiku before haiku: from the renga masters to Basho?. Nova York: Columbia University Press, 2011.
DOOLITTLE, Hilda. H. D. (1886-1961). In: BLACK, Joseph (ed.). The Broadview anthology of British Literature: the twentieth century and beyond. Peterborough: Broadview Press, 2006. p. 480.
FLINT, Frank Stuart. Imagisme. Poetry, Chicago, v. 1, n. 6, p. 198-200, 1913.
HAKUTANI, Yoshinobu. Haiku and modernist poetics. Nova York: Palgrave Macmillan, 2009.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. Trad. João Paulo Monteiro. São Paulo: Perspectiva, 2005.
HULME, Thomas Ernest. T. E. Hulme (1883-1917). In: BLACK, Joseph (ed.). The Broadview anthology of British Literature: the twentieth century and beyond. Peterborough: Broadview Press, 2006. p. 479.
MARQUES, Ana Martins. Da arte das armadilhas. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.
MARQUES, Ana Martins. O livro das semelhanças. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
MARTINS, Aulus Mandagará; ROCHA, Mariane Pereira. Museu de momentos: poesia, memória e fotografia em Ana Martins Marques. SOLETRAS, Rio de Janeiro, n. 36, p. 183-194, 2018.
PAZ, Octavio. Os filhos do barro. Trad. Olga Savary. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
SALGUEIRO, Welberth. Notícia da atual poesia brasileira – dos anos 1980 em diante. O eixo e a roda, Belo Horizonte, v. 22, n. 2, p. 15-38, 2013.
YASUDA, Kenneth. Japanese haiku: its essential nature and history. Boston; Rutland; Tóquio; Vermont: Tuttle Publishing, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Entheoria: Cadernos de Letras e Humanas ISSN 2446-6115
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
O(s) Autor (es), na qualidade de titular (es) do direito de autor do ensaio ou artigo submetido à publicação, de acordo com a Lei nº. 9610/98, concorda (m) em ceder os direitos de publicação à Revista Entheoria e autoriza(m) que seja divulgado gratuitamente, sem ressarcimento dos direitos autorais, por meio do Portal de Revistas Eletrônicas da UFRPE e sites associados, para fins de leitura, impressão e/ou download pela Internet, a partir da data da aceitação do artigo pelo Conselho Editorial da Revista. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico.