GRAMMAR ACTIVITIES IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOK

Authors

  • Maria de Fátima Silva dos Santos UFRPE/UAST
  • Célia Maria Medeiros Barbosa da Silva Universidade Potiguar - UnP. Universidade Federal do Rio Grande do Norte - PPgEL/UFRN https://orcid.org/0000-0002-1435-7292

Keywords:

Portuguese language; Portuguese textbook; Grammar activities.

Abstract

The various complaints by Portuguese language teachers generally concern grammar issues. The reason for such complaints involves activities proposed in the textbook, as they are not centered on use. Considering, therefore, that the textbook is one of the main didactic resources, our object of study, in this article, focuses on the typology of grammatical activities revealed in the textbook of the Portuguese language. For this, we aim, in general, to analyze how grammar activities are developed in the Portuguese textbook with a focus on the study of the noun word class. The theoretical contribution is based on the functionalist approach, from Halliday (2004). The investigation takes place through a detailed analysis of the units in relation to the grammar activities in the book Tecendo Linguagens: Língua Portuguesa (volume of the 6th year), by Tânia Amaral de Oliveira and Lucy Aparecida Melo Araújo, published by Editora FTD, in 2018. The results of this investigation reveal that the main focus of the activities analyzed in the Portuguese language manual is still focused on teaching grammar with activities that honor the form and not the use.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Célia Maria Medeiros Barbosa da Silva, Universidade Potiguar - UnP. Universidade Federal do Rio Grande do Norte - PPgEL/UFRN

Doutora (2010) e Mestre (2002) em Estudos da Linguagem, área de concentração na Linguística Aplicada, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN. Pós-doutorado (2020) em Estudos da Linguagem pelo PPgEL/UFRN. Professora Emérita da Universidade Potiguar - UnP.

References

BARBOSA DA SILVA, C. M. M.; SANTOS, M. F. S. Texto e gramática: contribuições teórico-metodológicas para o ensino de língua portuguesa. In.: BERTO, J. C. B.; SANTOS, J. O.; SANTOS, M. F. S. (Orgs.). Estudos do GEPLE: temáticas e perspectivas. 1ª coletânea. São Carlos: Pedro & João Editores, 2020, p. 71-89.

BATISTA, A. A. G. & ROJO, R. Livros escolares no Brasil: a produção científica. In: VAL, M. da G. C. & MARCUSCHI, B. Livros didáticos de Língua Portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2005, p.13-45.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018.

DIK, S. C. The theory of functional Grammar. Part I: The structure of the clause. Dordrecht: Foris, 1997.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 2004.

______. Explorations m the function of language. London: Edward Arnold, 1973.

HENGEVELD, K. Layers and operators in functional Grammar. J. Linguistics 25, 127-157, 1989.

ILARY, R. O Estruturalismo Linguístico: alguns caminhos. In: MUSSALIM, F.; BENTES, A. C. (Orgs.). Introdução à Linguística: fundamentos epistemológicos, vol. 3. São Paulo: Cortez, 2009.

LOCK, G. Functional English Grammar: An Introduction for Second Language Teachers. Cambridge: CUP, 1996.

LOPES, E. Fundamentos da Linguística Contemporânea. São Paulo: Cultrix, 2008.

MARTELOTTA, M. E. (Org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2008.

NEVES, M. H. de M. Uma visão geral da gramática. ALFA Revista de Linguística, vol. 38, 109-127, 1994

OLIVEIRA, T. A.; ARAÚJO, L. A. M. Tecendo Linguagens: Língua Portuguesa. 6º ano. 5 ed. Barueri-SP: IBEP, 2018.

SILVA, R. C.; PARREIRAS, V. A.; FERNANDES, G. G. M. Avaliação e escolha de livros didáticos de inglês a partir do PNLD: uma proposta para guiar a análise. Linguagem & Ensino. Pelotas, v.18, n.2, p. 355-377, jul./dez. 2015.

SILVA, R. C. Representações do livro didático de inglês: análise dos discursos de produtores e usuários com base na Linguística Sistêmico-Funcional. Tese de Doutorado. Departamento de Letras PUC-Rio, Rio de Janeiro, 2012.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º. e 2º. graus. 8ª. Ed., SP : Editora Cortez, 2002.

Published

2025-11-14

How to Cite

Silva dos Santos, M. de F., & Barbosa da Silva, C. M. M. (2025). GRAMMAR ACTIVITIES IN THE PORTUGUESE LANGUAGE TEXTBOOK. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas , 11(01), 101–119. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/6112