Choreographic Representation:
a methodological analysis of the construction of social representations of dance as content in Physical Education classes in the Municipality of Jaboatão dos Guararapes - PE
Keywords:
Dança; Educação Física; Representação SocialAbstract
This article aims to present the methodology used in the research, outlining and discussing the steps chosen within the theory that served as a theoretical contribution to the dissertation work, which focused its investigation on the field of social representations. In this way, we present the strategies used in the construction of the methodological path where we sought to investigate the social representation of Physical Education teachers in the Municipality of Jaboatão dos Guararapes in relation to the dance content in their classes. During the chosen path, we chose to carry out qualitative interviews as a collection instrument, as well as analyze and process the data through content analysis, following all the phases presented by Laurence Bardin to finalize the construction of the analysis. Therefore, we chose to build this study in the field of bodily and artistic practices, using metaphors that represented the research and could take it into the universe of dance.Downloads
References
Aquino, Fabíola Cristina de Oliveira Bento. Representações sociais dos (as) professores(as) de educação física sobre o conteúdo da dança nas Escolas Municipais do Jaboatão dos Guararapes- PE (2016-2020). 144p. Dissertação de Mestrado em Educação. Universidade Federal de Pernambuco, 2021.
Bardin, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução de Luís Antero Reta e Augusto Pinheiro.
Lisboa, Portugal: Edições 70, 1977
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Portugal:
Ed. Porto, 1994.
CROSUÉ, Nilma Margarida de Castro. A Teoria das Representações Sociais em Moscovici e sua importância para a pesquisa em educação. APRENDER - Cad. de Filosofia e Pisc. da Educação - Vitória da Conquista, Ano II, n. 2, p.105-114, 2004.
FEIX, Isabel. Representações sociais, memória e cultura: a sociedade de consumo e seus estilos de vida imaginados. Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação 40º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação – Curitiba – PR, 2017.
LABAN, Rudolf. V. Dança educativa moderna. São Paulo. Ícone, 1990
MAKOWIECKY, Sandra. Representação: a palavra, a ideia, a coisa. Cadernos de Pesquisa Interdisciplinar em Ciências Humanas, nº 57, dez. 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. (Org.) Pesquisa social: teoria, método e criatividade.
Petrópolis, RJ: Vozes, 21ª. ed, 2002.
MOSCOVICI, Serge. A representação social da psicanálise. Tradução de Cabral. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
SILVA, Cristiana Barcelos da; CARMO, Gerson Tavares do; SILVA, Alessandra Maria Custódio da. Breves Observações sobre a teoria das Representações Sociais de Serge Moscovici e a Interdisciplinaridade. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 6, n. 2, p. 59-70, dez. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Fabíola Cristina de Oliveira Bento Aquino, Edilson Fernandes de Souza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter e ter aprovado um artigo para publicação na Revista Educação e Transformação, os(as) autores(as) mantêm os direitos sobre os artigos, mas cedem, sem qualquer remuneração, os seguintes direitos a mesma: direitos de primeira publicação, de tradução, permissão para que a “Educação e transformação” redistribua o artigo e seus metadados, posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fontes.
- Os artigos poderão ser utilizados por terceiros, respeitados os ditames da licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0 – Atribuição – Uso não comercial – Compartilhamento pela mesma licença (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR