A PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE A FORMAÇÃO CONTINUADA E SUA INTERFACE COM A PROFISSIONALIDADE DOCENTE DO PROFESSOR DOS ANOS INICIAIS

Authors

Keywords:

formação continuada; profissionalidade docente; Produção Científica.

Abstract

Continuing training has been the subject of debate, mainly after the requirements following the 1988 Constitution and Law of Guidelines and Bases LDB 9394/96, which recommend an education professional with adequate training for teaching. Know the scientific production on continuing education and its interface with the teaching professionalism of early years teachers. The survey resulted in the analysis of 18 locations. Most research highlights the experiences of the National Pact for the Right Age (PNAIC) and reveals the lack of national regulation regarding continuing education experiences with regard to specific locations; workload; lack of connection between themes and teaching practices; absence of emerging themes and little affection between trainers and teachers, for example, as long as such cultural representation of training processes persists, we will make little progress in establishing a humanizing teaching professionality.

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Author Biographies

Danielle Cristina Bezerra Santos Soares, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em pedagogia pela Universidade Federal de Pernambuco (2007) e mestrado em Programa De Pós-graduação em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (2013). Atualmente é formadora da Rede Municipal de Ensino do Recife, professora de educação de jovens e adultos da prefeitura da cidade de camaragibe, professora da Prefeitura da Cidade do Recife e técnica pedagógica (formadora) da Prefeitura da Cidade do Recife. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, organizações sociais; educação; estado, ensino fundamental, política de ensino e ensino superior.

Clarissa Martins de Araújo, Universidade Federal de Pernambuco

Possui graduação em Fonoaudiologia pela Universidade Católica de Pernambuco (1985), mestrado em Distúrbios da Comunicação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1991), Especialização em Sciences de Leducation - Universite Toulouse - Jean Jaurès (1993) , Doutorado em Sciences de Leducation - Universite Toulouse - Jean Jaurès (2000) e Pós-doutorado na Universite Toulouse - Jean Jaurès (2017). Atualmente é Professor Associado 4 do Departamento de Psicologia e Orientação Educacionais e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal de Pernambuco. Pesquisadora da Linha de Pesquisa Formação de Professores e Prática Pedagógica, do PPGE, com ênfase em estudos sobre a Educação Inclusiva. Está vinculada ao Grupo Formação de Professor e Profissionalização Docente, DGP/CNPq.

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Published

2024-10-09

How to Cite

Cristina Bezerra Santos Soares, D., & Martins de Araújo, C. (2024). A PRODUÇÃO CIENTÍFICA SOBRE A FORMAÇÃO CONTINUADA E SUA INTERFACE COM A PROFISSIONALIDADE DOCENTE DO PROFESSOR DOS ANOS INICIAIS. Educação E (Trans)formação, 1(1), 176–192. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/educacaoetransformacao/article/view/6999

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Artigos