ACADEMY AND THE SCHOOL FLOOR: LEARNING AND DOING INSEPARATELY
Keywords:
Teaching Practice, Practical Classes, Outside the Classroom, InterventionAbstract
This work aims to provide an explanation of the theory acquired in academia and practice on the school floor, in addition to a description of how the subject Fundamentals and Methodologies in Teaching Arts II (FMEA II), from the Pedagogy Degree course at the Federal University of Agreste de Pernambuco, has impacted the private lives of the students. To better understand the subject studied, we referenced scholars who offer important reflections, including Almeida; Miranda (2015), Freire (1996; 2020), Pimenta; Lima (2004) and Miranda (2009). For this study, we will use action research with a qualitative approach and content analysis, seeking to interpret scholars' perspectives on the proposed theme, in addition to analyzing the lesson plan of the discipline and its gradual importance for classroom practice. This study highlights the significant contributions that the academic classroom experience has on graduates. However, it is necessary to consider training spaces outside the classroom, as the absorption of theory alone is insufficient for graduates to reach their full potential in the classroom. Therefore, we must seek to bring future teachers into contact with both theory and practice on the school floor.Downloads
References
ALMEIDA, Eliana do Sacramento de; MIRANDA, Carmélia Aparecida Silva. História Oral, Comunidade Quilombola e Preservação da Saúde: Narrativas e Rememoração. In: ENCONTRO REGIONAL NORDESTE DE HISTÓRIA ORAL, 10, 2015, Bahia. Anais... [...] Olinda, 2015. p. 1-10. Disponível em: https://www.nordeste2015.historiaoral.org.br/resources/anais/11/1439163055_ARQUIVO_ARTIGOENCONTRODEHISTORIAORAL2015.pdf. Acesso em: 02 mar. 2024.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 72. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
PIMENTA, Selma Garrido e LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.
MIRANDA, Joseval dos Reis. O ESTÁGIO SUPERVISIONADO E A ATUAÇÃO DE PEDAGOGOS EM ESPAÇOS NÃO ESCOLARES. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 9., 2009, Curitiba. Anais [...] Curitiba, 2009. p. 6452-6463. Disponível em: https://silo.tips/download/o-estagio-supervisionado-e-a-atuaao-de-pedagogos-em-espaos-nao-escolares. Acesso em: 03 mar. 2024.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GODOI, Christiane Kleinübing; MELO, Rodrigo Bandeira de; SILVA, Anielson Barbosa. Pesquisa Qualitativa nas Organizações - Paradigmas Estratégias e Métodos. São Paulo: Saraiva, 2006.
DAVOLI; Mara. Documentar processos, recolher sinais In: Documentação pedagógica: teoria e prática. BARBOSA, Maria Carmen Silveira; FARIA, Ana Lúcia Goulart de; MELLO; Amaral Suely. Pedro & João Editores, São Carlos- SP, p. 27-42. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lucenildo Vicente, Luiz César Barbosa da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ao submeter e ter aprovado um artigo para publicação na Revista Educação e Transformação, os(as) autores(as) mantêm os direitos sobre os artigos, mas cedem, sem qualquer remuneração, os seguintes direitos a mesma: direitos de primeira publicação, de tradução, permissão para que a “Educação e transformação” redistribua o artigo e seus metadados, posterior reprodução como transcrição e com devida citação de fontes.
- Os artigos poderão ser utilizados por terceiros, respeitados os ditames da licença Creative Commons BY-NC-SA 4.0 – Atribuição – Uso não comercial – Compartilhamento pela mesma licença (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR