Brief reflections upon epistemic interweaving in the novel “the name of the rose”

Authors

  • Lélio Favacho Braga UNINOVE-SP
  • Aline Nascimento Braga UFPA
  • Maria Gilvania da Silva Alves UFPA

Keywords:

The Name of the Rose, Umberto Eco, Compared reading, Philosophy and History

Abstract

This study aims to reflect upon the epistemic interweaving of several areas of knowledge present in the novel The Name of the Rose by Italian writer Umberto Eco. The book highlights the relationship between cinema and history, literature and history and literature with cinema. This paper also considers the significant immersion in the philosophical scope involving the whole plot of this work. Thus, the analysis of the present study becomes more comprehensive and presents to the reader a rich source of resources and knowledge in the epistemic interweaving present in the text of Eco. In the development of this study, it is emphasized that Eco’s novel – which main theme is the freedom of study, teaching and free circulation of knowledge – is undeniably dense, presents a good sense of humor, and enables one to know how was like to live in a medieval monastery. For this reason, one can consider that the central focus of the work revolves around religious dogmatism, which considered knowledge quite dangerous. In conclusion, we consider the level of involvement of the writer with aspects of different areas of knowledge, and it should be highlighted that the book explicitly refers to “poetic art” of the philosopher Aristotle. Taking all of this into account, this analysis is based on a bibliographical and theoretical approach, provoking a comparative study between the literary text and the cinematographic text, surrounded by aspects of other areas of knowledge in the intertwining present in the literary plot, such as the relation between Cinema and History.

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Author Biographies

Lélio Favacho Braga, UNINOVE-SP

Licenciado Pleno e Bacharel em Filosofia pela Universidade Federal do Pará/UFPA e Licenciado Pleno em Pedagogia pelo Instituto Superior de Educação Elvira Dayrell. Especialista em Gestão Pública e em Filosofia da Educação pela Universidade Federal do Pará/UFPA. Especialista em Gestão Escolar pela Universidade do Estado do Pará/UEPA. Especialista em Neuropsicopedagogia e Educação Especial e Inclusiva pela Universidade Candido Mendes/UCAM. Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal do Pará/UFPA.  Doutor em Educação pela Universidade Nove de Julho/UNINOVE. Pesquisador do Grupefe - Grupo de Pesquisa e Estudos em Filosofia da Educação (PPGE-Universidade Nove de Julho/UNINOVE).

Aline Nascimento Braga, UFPA

Graduada em Ciências Naturais - Licenciatura Plena e Mestranda em Docência em Educação em Ciências e Matemática, na Universidade Federal do Pará/UFPA.

Maria Gilvania da Silva Alves, UFPA

Graduanda em Pedagogia na Universidade Metropolitana de Santos/UNIMES. Graduação em Filosofia - Licenciatura Plena pela Faculdade Pan Americana/FPA. Especialista em Filosofia da Educação pela Universidade Federal do Pará/UFPA e em Metodologia da Pesquisa Científica pela Universidade Estadual do Pará/UEPA.

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Published

2021-09-06

How to Cite

Braga, L. F., Braga, A. N., & Alves, M. G. da S. (2021). Brief reflections upon epistemic interweaving in the novel “the name of the rose”. Entheoria: Cadernos De Letras E Humanas, 4(1), 37–45. Retrieved from https://journals.ufrpe.br/index.php/entheoria/article/view/1656